Καινοτομία στα Έντυπα: Το παράδειγμα της ATHENS VOICE

Πριν από μια δεκαετία τα δωρεάν έντυπα στην Ελλάδα ήταν ίσως μια πολυτέλεια για τον εκδότη ή κάτι πολύ ευτελές για τον αναγνώστη. Η έναρξη λειτουργίας του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας έδωσε την ευκαιρία εισαγωγής ευρωπαϊκών free press (όπως η διεθνής Metro) οι οποίες σε σύντομο χρονικό διάστημα και πολύ δυναμικά εδραιώθηκαν στη συνείδηση του αθηναϊκού κοινού και μάλιστα όχι μόνο του επιβατικόυ.

Το κενό στους λεγόμενους «οδηγούς πόλης» κάλυψε η Athens Voice, μέσα από μια εναλλακτική οπτική και με μια πιο νεανική ματιά στη ζωή στη σύγχρονη πρωτεύουσα.
Η καινοτομία της συγκεκριμένης έκδοσης ήταν η διαφορετική οπτική των γεγονότων, αλλά και η διαρκής πρωτοτυπία στην διαφημιστική της προσέγγιση. Ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για αντιγραφές και προσπάθειες μιμητισμού ακόμα και σε συγκεκριμένες στήλες της.

Αξίζει να αναφέρουμε τρία προσφατα παραδείγματα επιτυχημένης επικοινωνίας της εφημερίδας:
1. Η εφημερίδα περιέχει την στήλη «Σε είδα», όπου ο καθένας μπορεί να στείλει μήνυμα σε κάποιον άγνωστο που είδε στο δρόμο και πιθανόν να διαβάζει την συγκεκριμένη εφημερίδα. Πρόσφατα σε μια νέα σειρά του τηλεοπτικού σταθμού ALPHA οπτικοποιήθηκαν ιστορίες ερωτικών «μηνυμάτων» της στήλης, τα οποία είχαν ένα θετικό τέλος. Το ενδιαφέρον είναι πως αν εξαιρέσουμε τα ονόματα των πρωταγωνιστών, που έχουν παραποιηθεί για ευνόητους λόγους, οι ιστορίες τα μέρη αλλά και οι αναφορές στην εφημερίδα είναι πραγματικές. Η εφημερίδα εμφανίζεται στα πλάνα να διαβάζεται από τους ηθοποιούς, κάτι που ενισχύει ακόμα πιο πολύ την πραγματικότητα των γεγονότων.




(Τηλεοπτικό σπότ για την σειρά του τηλεοπτικού σταθμού Alpha "Σε είδα")

Εκούσια ο τηλεθεατής προσπαθεί να μπει στην θέση του πρωταγωνιστή. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου πως από την προβολή της σειράς και μετά, η στήλη "Σε είδα" καταλαμβάνει πλέον τρείς απο τις σελίδες του εντύπου ενώ πρώτα εκτεινόταν σε μισή μόλις σελίδα. Αυτό απλά σημαίνει πως ο στόχος του μάρκετινγκ επιτεύχθηκε, και έτσι δημιουργήθηκε στον τηλεθεατή η ανάγκη να γράψει, με την ελπίδα η ιστορία του να γίνει τηλεοπτικό σενάριο, ή να ψάξει να βρει την Athens Voice στις προθήκες των πεζοδρομίων για να την διαβάσει.

2. Η τηλεοπτική σειρά «Υπέροχα Πλάσματα» (επίσης στον σταθμό ALPHA) περιγράφει τις παράλληλες ζωές τριαντάρηδων που ζουν στο κέντρο της πόλης. Η κοινή συνιστώσα εδώ είναι και πάλι η Αθήνα. Σε κάποια επεισόδια οι πρωταγωνιστές εμφανίζονται να διαβάζουν τα ζώδια ή κάποιο άρθρο από την Athens Voice, αλλά και να εκφράζουν την επιθυμία για πρόσληψη στην εφημερίδα αναφέροντας πως «έκλεισαν» συνέντευξη με πραγματικά πρόσωπα σε αυτήν.

Αξίζει να αναφέρουμε πως η σεναριογράφος της σειράς υπογράφει τη στήλη της Athens Voice «Μίλα μου βρώμικα», όπου με έναν απελευθερωμένο τρόπο και με αρκετά σκωπτική διάθεση απαντάει στα γράμματα των αναγνωστών. Η σειρά θα μπορούσαμε να πούμε πως αναπαράγει τα ίδια προβλήματα σχέσεων που προβληματίζουν τους αναγνώστες της εφημερίδας.

3. Ο νέος "θεσμός" που εισήγαγε το πρωτότυπο αυτό έντυπο ήταν οι διαφημίσεις με teasers. Όπως μπορούμε να δούμε και στην εικόνα , στην σελίδα με τις μικρές αγγελίες τα μεγάλα χρωματιστά μπαλόνια νομίζει κανείς, διαβάζοντάς τα, πως είναι αγγελίες, όμως αποτελούν συνδετικό κρίκο της καταχώρισης που βρίσκεται στο κάτω μέρος της σελίδας. Ουσιαστικά αυτό που προσπαθούν είναι να κερδίσουν το μάτι του αναγνώστη, αφενός λόγω χρώματος και αφ΄ ετέρου γιατί είναι πιο εμφανή από τις συνήθεις αγγελίες. Ο μη υποψιασμένος αναγνώστης τις διαβάζει αλλά χωρίς να έχει ξεκάθαρο στο μυαλό του ότι δε πρόκειται για αγγελίες αλλά στην ουσία ενισχύεται – συμπληρώνεται αυτό που θα διαβάσει στην καθ΄ αυτό διαφήμιση.

(Παράδειγμα διαφήμισης που ενισχύεται με teasers στην Athens Voice)

Στα τρία αυτά παραδείγματα βλέπουμε πως μέσα από την τεχνική της λεγόμενης «γκρίζας διαφήμισης» η εφημερίδα ισχυροποιεί από την μία την θέση της, αλλά και δημιουργεί την επιθυμία στον αναγνώστη να την αναζητήσει (εφόσον διανέμεται δωρεάν). Όπως και να έχει το εκδοτικό αυτό επιχείρημα της Athens voice αποτελεί μια απο τις πιο έξυπνες κινήσεις που παρατηρήσαμε τα τελευταία χρόνια.

ECOMOBILITY, Οικολογική Μετακίνηση


Για 5η συνεχόμενη χρονιά διοργανώνεται η εκστρατειά οικολογικής ευαισθητοποίησης για τους νέους με τίτλο ECOMOBILITY. Το πρόγραμμα διοργανώνεται απο την αστική μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα εταιρεία Ecocity υπο την αιγίδα των Υπουργείων Ανάπτυξης, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Μεταφορών και Επικοινωνιών και την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.

Η εκστρατεία έχει σκοπό να ενημερώσει και να ενισχύσει την περιβαλλοντική αντίληψη των εφήβων αναπτύσσοντας παράλληλα τα ταλέντα, τις δεξιότητες καθώς και την ικανότητα τους να συνεργάζονται και να δρούν ομαδικά.

Πιο συγκεκριμένα ομάδες 5-6 μαθητών της Γ' γυμνασίου σχολείων της Ελλάδας και της Κύπρου καλούνται να ολοκληρώσουν και να παρουσιάσουν εργασίες με θέμα την οικολογική μετακίνηση και την μείωση των ρύπων στην ατμόσφαιρα. Οι μαθητές καλούνται να εκφραστούν μέσα απο τον χορό, το θέατρο, το τραγούδι ή με μακέτες, βίντεο, ζωγραφική και φωτογραφία. Οι εργασίες των μαθητών βαθμολογούνται απο ειδικές επιτροπές σε τοπικό επίπεδο και τα έργα που θα προκριθούν θα παρουσιαστούν σε μια μεγάλη έκθεση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ενώ οι μαθητές που συμμετείχαν στις εργασίες θα βραβευθούν σε εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του Υπουργείου Μεταφορών.


(Το βίντεο που κέρδισε βραβείο δημιουργικότητας το 2007, απο το 6ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης)
Η φετινή εκστρατεία που χρηματοδοτείται απο προγράμματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2007 και θα ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2008. Σε αυτή τη φάση του προγράμματος για την καμπάνια τρέχουν ήδη τήλεοπτικά και ραδιοφωνικά μηνύματα ενώ καθ'όλη τη διάρκεια της εκστρατείας οι χρήστες του διαδικτύου μπορούν να ενημερωθούν για νέα και εξελίξεις στην ιδιαίτερα καλοστημένη ιστοσελίδα του ecomobility http://www.ecomobility.gr/ .


(Το έμβλημα της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας ecocity)

Για την υλοποίηση του προγράμματος συνδυάστηκαν δημόσιοι φορείς (όπως ΟΤΑ μέσω των ΤΕΔΚ), πέντε Πανεπιστήμια, ένα ΤΕΙ (ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας - Εργαστήριο Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και Περιβαλλοντικής Φυσικής ), επιστημονικοί συνεργάτες, ΜΚΟ και σύλλογοι καθώς και 15 συνολικά εταιρείες και brands χορηγοί και αρωγοί.

Score for the red cross-Καμπάνιες ΜΚΟ - Διεθνής Επιτροπή Ερυθρού Σταυρού-


Τον περασμένο μήνυμα η Eυρωπαϊκή Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία - UEFA (Union Européenne de Football Association) σε συνεργασία με την Διεθνή Επιτροπή Ερυθρού Σταυρού επίσημο ανθρωπιστικό εταίρο της, ξεκίνησαν την φιλανθρωπικού χαρακτήρα εκστρατεία τους με τίτλο score for the red cross (σκόραρε για τον Ερυθρό Σταυρό) εν' όψει του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου εθνικών ομάδων (Euro 2008).
Η καμπάνια έχει στηθεί εξ' ολοκλήρου στο διαδίκτυο και έχει σκοπό να ευαισθητοποιήσει τους Ευρωπαίους φιλάθλους που θα παρακολουθήσουν το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα. Ο κάθε φίλαθλος έχει την δυνατότητα με μερικά απλά κλίκ να σκοράρει για την ομάδα του τα, λεγόμενα, γκόλ ανθρωπιάς, όπου το κάθε γκόλ ισούται με το ποσό του ενός ευρώ. Επιπλέον η UEFA θα προφέρει και εκείνη απο την πλευρά της 4.000 ευρώ για το κάθε γκόλ που σκοράρουν οι φίλαθλοι.


(Η αρχική οθόνη της ιστοσελίδας για τους Έλληνες φιλάθλους)


Το σύνολο των γκόλ ανθρωπιάς, που θα συγκεντρώσει η κάθε ομάδα θα αναδείξει στο τέλος της εκστρατείας την πιο ανθρωπιστική ομάδα του EURO 2008. Το 50% του ποσού που θα συγκεντρωθεί θα διατεθεί για την περίθαλψη των θυμάτων των ναρκών κατα προσωπικού στο Αφγανιστάν, ενώ το υπόλοιπο 50% θα διανεμηθεί στους Εθνικούς συλλόγους του Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισέληνου που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

(Το Λογότυπο της Διεθνούς Επιτροπής Ερυθρού Σταυρού)

Στα πλαίσια του προγράμματος δημιουργήθηκε μια πλήρως λειτουργική ιστοσελίδα ( www.scorefortheredcross.org ) σε πολλές γλώσσες (μεταξύ των οποίων και τα Ελληνικά), μέσω της οποίας οι φίλαθλοι μπορούν να συμμετάσχουν σε κληρώσεις να κατεβάσουν υλικό και να ενημερωθούν για τα νέα όλων των ομάδων του EURO 2008 και της καμπάνιας.

Χτίσιμο νέας Εταιρικής Ταυτότητας στον Αθλητισμό: Το Παραδειγμα της SUPERLEAGUE ΕΛΛΑΔΑ


Τομή στα οργανωτικά του Ελληνικού επαγγελματικού αθλητισμού υπήρξε ή ανασύσταση του ποδοσφαιρικού πρωταθλήματος της Α’ Εθνικής κατηγορίας.

Απο την αγωνιστική περίοδο 2006-2007 το μέχρι πρότινος πρωτάθλημα της Α’ Εθνικής κατηγορίας αυτονομήθηκε από την Ένωση Ποδοσφαιρικών Ανωνύμων Εταιρειών (ΕΠΑΕ) η οποία είναι πλέον υπεύθυνη για την διοργάνωση των πρωταθλημάτων της Β’ και της Γ’ κατηγορίας.

Το νέο αυτοδιοικούμενο όργανο με την επωνυμία SUPERLEAGUE ΕΛΛΑΔΑ έχει ως στόχο την προάσπιση των συμφερόντων των μελών της (των ομάδων της πρώτης κατηγορίας), την κεντρική διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων (από την αγωνιστική περίοδο 2008-2009) και την εξάπλωση της αγάπης και του ενδιαφέροντος του κοινού για το άθλημα του ποδοσφαίρου μέσω δράσεων προβολής και προγραμμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

Το χτίσιμο της νέας εταιρικής ταυτότητας ανατέθηκε στην εταιρεία spectathlon και στον οίκο PricewaterhouseCoopers.

Το νέο λογότυπο του πρωταθλήματος συνδυάζει το περίγραμμα ενός ποδοσφαιρικού γηπέδου με τα χρώματα της Ελληνικής σημαίας (Γαλάζιο-Λευκό) δηλώνοντας σαφώς την αγάπη των φιλάθλων για το άθλημα και το ότι το ποδόσφαιρο είναι το πρώτο σε δημοτικότητα σπόρ της χώρας.

Η εξάπλωση της εικόνας του νέου λογότυπου είναι επιτακτική προκειμένου οι φίλαθλοι και οι συμμετέχοντες στο πρωτάθλημα να εξοικειωθούν με τη νέα μορφή και τις εννοούμενες καινοτομίες που εισάγονται στην μεγάλη κατηγορία του επαγγελματικού ποδοσφαίρου. Γι’αυτό τον σκοπό το σήμα της λίγκας ανοίγει και κλείνει τις τηλεοπτικές μεταδόσεις, βρίσκεται στο background των φωτογραφιών των αρχηγών με τους διαιτητές των αγώνων, στα μανίκια των ποδοσφαιριστών, στα σημαιάκια του κόρνερ, στην αίθουσα των συνεντεύξεων τύπου κλπ.


(Φωτογραφία απο αγώνα της Superleague με τα λογότυπα της διοργάνωσης)

Εκτός από την εικόνα οι υπεύθυνοι της Superleague φρόντισαν να αναβαθμίσουν και το κοινωνικό πρόσωπο του πρωταθλήματος συμμετέχοντας ή παίρνοντας πρωτοβουλία για τη διοργάνωση δράσεων και εκστρατειών κατά του AIDS, του ρατσισμού και της χρήσης απαγορευμένων ουσιών στον αθλητισμό.


(Στιγμιότυπο απο ποδοσφαιρικό αγώνα κατά του ρατσισμού)

Οι πιο διακριτές αλλαγές που φέρνει η Superleague στη διοργάνωση θα φανούν στο τέλος της τρέχουσας αγωνιστικής περιόδου (2007-2008) χάρη σε ένα νέο σύστημα αγώνων μπαράζ (playoffs) το οποίο θα καθορίζει την ευρωπαϊκή συμμετοχή των ομάδων που θα έχουν καταλάβει από την 2η έως την 5η θέση της βαθμολογίας μετά τις 28 αγωνιστικές ημέρες της κανονικής διάρκειας του πρωταθλήματος.

Κλείνοντας το άρθρο για την νέα εταιρική ταυτότητα της Ελληνικής Superleague και έχοντας ως βασικό άξονα σκέψης την μοναδικότητα και την αναγνωρισιμότητα (brand awareness) που πρέπει να έχει μια εταιρική εικόνα θα παρατηρήσουμε δύο σημεία. Το πρώτο αφορά σε ενδεχόμενο σύγχυσης στο εξωτερικό αφού την επωνυμία Superleague φέρουν επίσης τα πρωταθλήματα της Πορτογαλίας και της Τουρκίας. Το δεύτερο αφορά το brand-naming του πρωταθλήματος (πρωτάθλημα ΟΠΑΠ), το οποίο βεβαίως είναι μια παγκόσμια τακτική αλλά στην Ελληνική περίπτωση η αναγνωρισιμότητα των συμβόλων του πρωταθλήματος έχει υπερκεράσθει από αυτή του κύριου χορηγού.

(Το φετινό σύνθετο λογότυπο Superleague-ΟΠΑΠ)