Eκστρατείες κατά της φοροδιαφυγής

Στις αρχές του `90 η τότε κυβέρνηση Μητσοτάκη, θέλοντας να ελαττώσει το πρόβλημα της φοροδιαφυγής, προσπάθησε να αφυπνήσει το φιλότιμο του έλληνα μέσα από μια επιτυχημένη διαφημιστική εκστρατεία. Με κύριο μήνυμα το «Αγαπάς την Ελλάδα; Απόδειξη!» διαφημιστικά σπότ τόνιζαν το πρόβλημα που δημιουργείται στο κοινωνικό σύνολο από την αποφυγή καταβολής ΦΠΑ στις καθημερινές αγορές. Ο πολίτης που ζητούσε απόδειξη πώλησης εμφανίζονταν να τραβάει κουπί μέσα σε μια βάρκα όπου αναπαυτικά κάθονταν όσοι δε ζητούσαν απόδειξη. Η εκστρατεία είχε κάνει ιδιαίτερη εντύπωση στην κοινή γνώμη (σχολιάστηκε μέσα από τραγούδια και επιθεωρησιακά έργα) και είχε αποτυπωθεί το μήνυμα της στη συνείδηση του κόσμου. Ωστόσο δεν υπάρχουν στοιχεία για την αποτελεσματικότητά της στα επόμενα χρόνια.

Το Φθινόπωρο του 2008 το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών παρουσίασε μια ολοκληρωμένη επικοινωνιακή εκστρατεία με σκοπό να αντιμετωπίσει και πάλι το μείζον θέμα της φοροδιαφυγής. Η εκστρατεία προσπάθησε να αναδείξει την κοινωνική διάσταση της φοροδιαφυγής δίνοντας έμφαση στην αδικία που προκαλεί σε βάρος των πολιτών της χώρας.

Στην αρχή των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σποτ γίνεται επίκληση στο συναίσθημα του δέκτη τονίζοντας πως «Είναι εντυπωσιακό πως εμείς οι έλληνες αλλάζουμε όταν δούμε ένα ζήτημα με άλλη ματιά…» και φέρνει ως παραδείγματα την αύξηση του εθελοντικού κινήματος και την καθαριότητα των ακτών. Εστιάζοντας στο θέμα της καταβολής φόρων, το ανάγει ως κοινωνικό ζήτημα και το ενισχύει στα μάτια του μέσου πολίτη που θεωρεί το κράτος ως φοροεισπράκτορα λέγοντας πως πρέπει να δει την φορολόγηση «όχι ως υποχρέωση απέναντι στο κράτος, αλλά ως υποχρέωση όλων προς όλους». Το ρητορικό ερώτημα αφήνεται στο τέλος και προσπαθεί να περάσει το μήνυμα «Μήπως ήρθε η ώρα να αποκτήσουμε φορολογική συνείδηση;».

Σε επιμέρους σποτ αναφέρονται τα ποσά που δαπανεί ετησίως το κράτος για να χρηματοδοτήσει την παιδεία, την δημόσια υγεία, τα έργα ανάπτυξης και κοινωνικής πολιτικής. Εκεί τονίζεται πως όλα αυτά πραγματοποιούνται με την φορολόγηση των πολιτών, και καταλήγει πως η φοροδιαφυγή ισοδυναμεί με κοινωνική αδικία, αφού στερεί από την κοινωνία καλύτερες και ποιοτικότερες παροχές από το κράτος.

Η διαφημιστική εκστρατεία έτρεξε σε όλη την Ελλάδα μέσα από τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές διαφημίσεις, καταχωρήσεις στον τύπο, εξωτερική διαφήμιση, έκδοση εντύπων, ενημερωτικής ιστοσελίδας και προώθησης ενημερωτικού υλικού σε στοχευμένα κοινά.

Μετά απο spec, το έργο ανέλαβε η εταιρεία JNL+ του ομίλου Λεούση. Αξίζει να σημειώσουμε πως αρχικά ο συνολικός προϋπολογισμός διαφήμισης για την Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Πολιτικής ανήλθε στα 5,8 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο λόγω της αλλαγής ηγεσίας στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών και την γενικευμένη οικονομική κρίση, η καμπάνια διακόπηκε σχεδόν στη μέση της στις αρχές Ιανουαρίου.

Όπως ανέφερε δημοσίευμα στο Έθνος της Κυριακής (8/2/2009) υπήρχε η πεποίθηση στο οικονομικό επιτελείο πως οι όποιες αναταράξεις και να προκαλούνταν εξαιτίας των σκληρών οικονομικών μέτρων που θα θεσπίζονταν θα περιορίζονταν από την επικοινωνιακή καταιγίδα στήριξης τους (δηλαδή την εκστρατεία για την φορολογική συνείδηση).

Η καμπάνια για την φορολογική συνείδηση, παρά την έκταση και την έντασή της, δεν κατάφερε να αποτυπώσει ένα σαφές μήνυμα όπως σε άλλες παρόμοιες εκστρατείες («Αγαπάς την Ελλάδα; Απόδειξη!» – « Ο Επιμένων Ελληνικά!» – «Είσαι στη ΕΟΚ μάθε για την ΕΟΚ» κλπ). Ενδεχομένως και να προκάλεσε, λόγω της δεδομένης δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, αρνητικούς συνειρμούς και σκέψεις ώς προς την σκοπιμότητα και τους στόχους της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: