Δημοτικές Εκλογές (2) "Επικοινωνία με ξένα...κώλυβα"

Μόνο λίγο μέρες μας έμειναν από τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές. Οι «Επικοινωνιακοί» σκέφτηκαν να απαριθμήσουν μερικές από τις πιο συνηθισμένες τεχνικές των εν ενεργεία δημάρχων και νομαρχών για δωρεάν δημοσιότητα.

Τα παραδείγματα είναι χαρακτηριστικότατα της τακτικής δημοσίων σχέσεων που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι σε όλοι την Ελλάδα. Αποδεικνύουν, πέραν από την επιφανειακή γνώση λειτουργίας της επικοινωνιακής πολιτικής, την κλασική λογική για «άρτο και θεάματα».
Ας μην ξεχνάμε πως αν ο δήμαρχος είναι και υποψήφιος έχει με τους κάτωθι τρόπους μια ευνοϊκότερη εικόνα για την περίοδο της θητείας του:
  1. Οι περισσότεροι δήμαρχοι αφήνουν για το τέλος της τετραετίας τα εγκαίνια όποιων έργων έχουν κάνει. Με αυτόν τον τρόπο αφενός τα έργα «εμφανίζονται επίσημα» στα μάτια των δημοτών αλλά παραμένουν και πρόσκαιρα στην μνήμη τους ως ψηφοφόροι. Τα εγκαίνια μπορεί να περιλαμβάνουν από νέα δημοτικά κτίρια μέχρι παιδικές χαρές και μικρά πάρκα. Φυσικά μια τέτοια εκδήλωση σκοπό έχει να δημιουργήσει «θόρυβο» και έτσι συνήθως περιλαμβάνει καλλιτεχνικό πρόγραμμα ή μικρή δεξίωση.

2. Διοργανώνονται εκδηλώσεις αποκαλυπτηρίων αγαλμάτων, γλυπτικών συνθέσεων ή αναθηματικών πλακών. Πέραν από την λογική ότι κάποιοι ικανοποιούνται γιατί ο δήμος τιμάει ένα προσφιλή πρόσωπο, οι εκδηλώσεις αυτές αποτελούν καλές ευκαιρίες στον κάθε δήμαρχο να έρθει σε επαφή με τους δημότες και να αναδείξει μια γειτονιά με ένα μικρό έργο που προσδίδει ιστορικό κύρος.
3. Η διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων δίνει την αίσθηση του ενεργού δήμου και ικανοποιεί κυρίως της νεαρότερες ηλικίες. Τέτοιες συνήθως είναι εκδηλώσεις μαζικού αθλητισμού (ποδηλατικός γύρος πχ), πρωταθλήματα μεταξύ γειτονιάς ή σχολείων του δήμου, ή αθλητικοί αγώνες ανοικτοί σε όλους τους δημότες. Τα τελευταία χρόνια αυτές οι εκδηλώσεις έχουν ιδιαίτερη απήχηση και κεντρίζουν τους δημάρχους μιας και έλκουν πολλούς χορηγούς. Κάτι που σημαίνει οφέλη δημοσιότητας για τον Δήμο με σχεδόν μηδενικό κόστος.
4. Η εξαγγελία εξειδικευμένων προγραμμάτων κερδίζει δημοσιότητα και συνήθως θετικά σχόλια. Τέτοια προγράμματα μπορούν να είναι η ανάπτυξη εκείνων της Βοήθειας στο Σπίτι, η προληπτική ιατρική σε σχολεία και στην Τρίτη ηλικία αλλά και εκείνα που αφορούν αδέσποτα και ειδικές πληθυσμιακές ομάδες (εκμάθηση ελληνικών σε μετανάστες πχ). Τα αποτελέσματα αυτών δεν είναι αμέσως ορατά. Ενώ ο πληθυσμός που ενδιαφέρουν όχι απαραίτητα μεγάλος. Παρ’ όλα αυτά προκαλούν θετικό αντίκτυπο για την δημοτική αρχή.
5. Οι εφημερίδες αναφέρονται συχνά σε ρεπορτάζ τους στην «πολιτική της κατσαρίδας». Οι συνεχείς υγειονομικοί έλεγχοι από κλιμάκια των νομαρχιών, ιδίως σε περιπτώσεις που αντιλαμβάνονται προβλήματα στους χώρους που επισκέπτονται, είναι ένα σίγουρο θέμα για προβολή από τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης. Ο πολίτης μένει ευχαριστημένος γιατί οι «κακοί επαγγελματίες» βρίσκονται και τους επιβάλλεται πρόστιμο και φυσικά λέει τα «μπράβο του» στο υγειονομικό των νομαρχιών. Επομένως το εύκολο και αυτονόητο, οι συνεχείς και πολλοί υγειονομικοί έλεγχοι, αποφέρουν θετικά σχόλια και για τον ίδιο το νομάρχη!. Στην ίδια λογική πολλοί δήμαρχοι κάνουν επιχειρήσεις καθαρισμού ή ευπρεπισμού (με την πρόφαση λόγων δημόσιας υγείας) σε εγκαταλελειμένα κτίρια ή οικόπεδα.

6. Οι περιοδικές εκθέσεις (ανθοκομική, κήπου, βιβλίου) που διοργανώνονται συνήθως με την βοήθεια των δήμων αποτελούν δραστηριότητες για να προσελκύσουν κόσμο στην περιοχή του κάθε δήμου. Πέραν από την εμπορική κίνηση που έτσι αναπτύσσεται ο δήμος εμφανίζεται πολυπράγμων και ενεργός.
7. Κλασική ενέργεια κάθε δημάρχου αποτελεί η φωτογράφιση του νέου στόλου οχημάτων ή όλου του προσωπικού που δραστηριοποιείται στον τομέα καθαριότητας. Η εικόνα του «ετοιμοπόλεμου μηχανισμού» ενισχύει το μήνυμα του δραστήριου δήμαρχου συνήθως σε απολογιστικά έντυπα ή άλλα διαφημιστικά του κάθε δήμου.

Οι φωτογραφίες είναι ενδεικτικές για κάθε περίπτωση και δεν αποτελούν σχόλιο-κριτική για τους ΟΤΑ από όπου προέρχονται.

Δεν υπάρχουν σχόλια: