Εισαγωγή του Ευρώ ως νέου νομίσματος

Το 2001 η Ελλάδα προσχώρησε στο μηχανισμό συναλλαγματικών ισοτιμιών, την γνωστή ΟΝΕ. Το ευρώ είναι από τότε το νέο νόμισμα της χώρας, παρότι βρισκόταν ακόμα σε λογιστική μορφή και χρήση και μόνο μεταξύ των ευρωπαϊκών τραπεζών. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, με τις κατά τόπους κεντρικές τράπεζες, ξεκίνησε μια μεγάλη εκστρατεία ενημέρωσης προκειμένου οι πολίτες του «ευρωσυστήματος» να μην θεωρήσουν το ευρώ ως εικονική πραγματικότητα, αλλά ως νόμιμο χρήμα από τον επόμενο χρόνο.



Η εκστρατεία ενημέρωσης είχε ως στόχο την εξοικείωση του κοινού με τα νέα τραπεζογραμμάτια και κέρματα ευρώ. Για τον λόγο αυτό επικεντρώθηκε σε τέσσερα σημεία 1) την μορφή των νέων νομισμάτων 2) τα χαρακτηριστικά ασφαλείας της γνησιότητάς τους 3)τις ονομαστικές αξίες που θα περιέχουν 4) και τις λεπτομέρειες της μετάβασης στο νέο νόμισμα.


Μετά από αναλυτική έρευνα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, με συμμετοχή ατόμων όλων των ηλικιών, στις 12 πρώτες χώρες της ευρωζώνης, ως σύνθημα της εκστρατείας ενημέρωσης υιοθετήθηκε το: «Ευρώ. Το δικό μας νόμισμα». Το σύνθημα είχε κυρίαρχη θέση στο ενημερωτικό υλικό, και είχε μεταφρασθεί σε όλες τις επίσημες ευρωπαϊκές γλώσσες.
Στην εκστρατεία χρησιμοποιήθηκαν τρεις βασικοί δίαυλοι επικοινωνίας:


Α) Εκστρατεία Μαζικής Επικοινωνίας. Σε όλες τις χώρες ζώνης ευρώ παρουσιάστηκαν διαφημίσεις σε όλα τα μέσα μαζική ενημέρωσης που αναφέρονταν στην εισαγωγή του νέου νομίσματος. Παράλληλα, διατέθηκαν αφίσες, και ενημερωτικά έντυπα που απεικόνιζαν τα νέα τραπεζογραμμάτια και κέρματα ευρώ και έδιναν συμβουλές για την εύκολη αναγνώριση της γνησιότητάς τους.


Β) Πρόγραμμα Δημοσίων Σχέσεων και Τύπου: Πραγματοποιήθηκαν ειδικές ημερίδες και συνεντεύξεις τύπου στις οποίες παρέχονταν λεπτομέρειες για τις διαδικασίες μετάβασης, αλλά και τακτική ενημέρωση μέσω ανταλλαγής εμπειριών από παράγοντες της ΕΚΤ. Επιπλέον, ειδική ιστοσελίδα έδινε εκτενή πληροφόρηση σχετικά με τα τραπεζογραμμάτια και κέρματα ευρώ στις 11 επίσημες ευρωπαϊκές γλώσσες.


Γ) Πρόγραμμα Συνεργασίας: Φορείς σε διάφορους τομείς (δημόσιο, τράπεζες, εμπορικές επιχειρήσεις, έντυπα) είχαν αναλάβει την ενημέρωση του προσωπικού και των πελατών τους, καθώς και άλλων ομάδων – στόχων σχετικά με τη μετάβαση.

Από την πλευρά της η Τράπεζα της Ελλάδος ενίσχυσε την εθνική εκστρατεία ενημέρωσης και με επιμέρους ενέργειες.


· Στο πλαίσιο της ΔΕΘ πραγματοποιήθηκε έκθεση για την ιστορία του νομίσματος, ενώ στο κεντρικό κτίριο της Τράπεζας της Ελλάδος φιλοξενήθηκε έκθεση για τα ελληνικά χαρτονομίσματα.
· Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάστηκε το ειδικό εκπαιδευτικό παιχνίδι «Ευρωδρομίες» και το κόμικ «Ευρωκλής» , τα οποία διανεμήθηκαν σε όλους τους μαθητές δημοτικού και γυμνασίου.
· Οργανώθηκε διαγωνισμός ζωγραφικής , όπου παιδιά μικρής ηλικίας σχεδίασαν πως φαντάζονται το νέο νόμισμα. Τα έργα τους στη συνέχεια φιλοξενήθηκαν σε κεντρικά σημεία της Αθήνας.
· Επίσης, εκτός από τα ενημερωτικά φυλλάδια που εκδόθηκαν από την ΕΚΤ, η Τράπεζα της Ελλάδας δημιούργησε ένα μικρότερο που έφτασε σε κάθε πολίτη μέσω του λογαριασμού ρεύματος της ΔΕΗ.


Η επίσημη είσοδος στο νέο νόμισμα την 1ή Ιανουαρίου 2002, έγινε πανηγυρικά στο περιστύλιο του Μεγάρου της Τράπεζας Ελλάδος. Εκεί ο τότε πρωθυπουργός Κ. Σημίτης έκανε την πρώτη συμβολική εκταμίευση σε ευρώ μέσω ΑΤΜ που είχε στηθεί στο χώρο.


Τους πρώτους μήνες του έτους παρουσιάστηκε μια σειρά διαφημιστικών σποτ με πρωταγωνιστή τον Θ. Βέγγο, όπου μετέφερε την θετική αίσθηση της εισαγωγής του ευρώ σε καθημερινές συναλλαγές (παντοπωλείο, περίπτερο κλπ). Έκλεινε με την διαπίστωση: «Με το ευρώ καλύτερα!».


Τις ενέργειες δημοσιότητας και επικοινωνίας για την Ελλάδα είχε αναλάβει η εταιρεία Solid Relations του Ομίλου Λεούση για λογαριασμό του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: