Επικοινωνία στα Δημόσια Έργα - Το ΜΕΤΡΟ της Αθήνας

Η κατασκευή του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα έργα της δεκαετίας του `90. Βέβαια από την έναρξη της κατασκευής του το αρμόδιο ΥΠΕΧΩΔΕ είχε να αντιμετωπίσει πέραν των δυσκολιών στο αθηναϊκό υπέδαφος την δυσπιστία μεγάλου μέρους της κοινωνίας ως προς την περαίωση του έργου.
Η κοινοπραξία ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και το Υπουργείο Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, μέσω μιας σειράς επικοινωνιακών ενεργειών, των οποίων την ευθύνη είχε η ADEL/SAATCHI & SAATCHI, θέλησε να αναδείξει την σημαντικότητα του έργου στους Αθηναίους.
Αξίζει να αναφέρουμε κάποιες σημαντικές κινήσεις.
1. Λίγο μετά την έναρξη των εργασιών κατασκευής, και ενώ πολλοί δρόμοι είχαν αποκλειστεί για την πραγματοποίηση εργασιών, άρχισαν να δημιουργούνται τα πρώτα προβλήματα στην κυκλοφορία στο κεντρικό οδικό δίκτυο. Γρήγορα μεγάλες μπλε πινακίδες στις περιφράξεις των εργοταξίων εμφανίστηκαν: «Μας συγχωρείται για την ενόχληση. Η ταλαιπωρία είναι προσωρινή, το έργο μόνιμο». Τον ίδιο καιρό η κοινοπραξία θέλησε να δώσει μια καλύτερη εικόνα στα εργοτάξια που έκλειναν μεγάλο μέρος από πλατείες και ακάλυπτους χώρους. Έτσι μετά την διεξαγωγή διαγωνισμού ζωγραφικής με θέμα, «πως φαντάζομαι την πόλη μου με το μέτρο», πολύχρωμα έργα από σχολεία της Αθήνας κάλυπταν τις γκρίζες λαμαρίνες.

(Φυλλάδιο στα μέσα της δεκαετίας του '90. Εμπεριέχεται σχολικό έργο ζωγραφικής)

2. Για να γίνει πιο άμεσο το έργο στον απλό κόσμο, εκδίδεται περιοδικά μια σειρά εντύπων με φωτογραφίες και ενημερωτικά στοιχεία για την πορεία εκτέλεσης του έργου. Σε όλες τις εκδόσεις δίνεται έμφαση στο ποσοστό ολοκλήρωσης των εργασιών, αλλά και στην απαρίθμηση των ευεργετημάτων που θα έχει για την πόλη η κατασκευή του. Όλα δε τα έντυπα περιέχουν χάρτη με το δίκτυο που κατασκευάζεται και τις μελλοντικές επεκτάσεις του .

(Χάρτης με την αρχική χάραξη των γραμμών του Μετρό. Διακρίνεται η φιγούρα του "Μετροπόντικα")


3. Η εισαγωγή του πρώτου μηχανήματος ολομέτωπης διάνοιξης σηράγγων εμφανίζεται στα Μέσα φαντασμαγορικά. Το μηχάνημα παίρνει το προσωνύμιο «Μετροπόντικας». Σε λίγο καιρό ένα σχέδιο τυφλοπόντικα φιγουράρει στις εκδόσεις και σε πινακίδες της κοινοπραξίες με στολή εργάτη. Η γνώριμη αυτή μορφή γίνεται σε όλους γνωστή με το όνομα «Ιάσωνας». Μετά από λίγα χρόνια ο δεύτερος μετροπόντικας που θα συνέχιζε τη διάνοιξη στην αντίθετη γραμμή παίρνει το όνομα «Περσεφόνη» ως ταίρι του γνωστού Ιάσωνα της μυθολογίας, αλλά και ως βοηθητικού μηχανήματος του έργου.


4. Όταν το έργο είχε φτάσει σχεδόν στο μέσο της ολοκλήρωσής του, η εταιρεία ανοίγει για πρώτη φορά στο κοινό τον υπό κατασκευή Σταθμό «Πανεπιστήμιο». Υπεύθυνοι πολιτικοί μηχανικοί της εταιρείας «ξεναγούν» τους πολίτες και κάνουν γνωστά μικρά μυστικά της κατασκευής του έργου. Παράλληλα διοργανώνονται επισκέψεις σχολείων, και εκτός από τα συνήθη ενημερωτικά φυλλάδια, διανέμονται καπελάκια με το σήμα του Μετρό, και χαρτοκατασκευή μικρογραφίας βαγονιού του Μετρό.

(Σελίδα ενημερωτικού φυλλαδίου κατα την κατασκευή του Μετρό της Αθήνας)

5. Πριν την έναρξη λειτουργίας η κοινοπραξία προκηρύσσει ανοικτό διαγωνισμό για την δημιουργία σήματος της Εταιρείας Λειτουργίας του Αττικό Μετρό. Ο διαγωνισμός δεν έθετε όρια και περιορισμούς στη συμμετοχή του καθένα, και πέρα από το χρηματικό έπαθλο έδινε την ευκαιρία σε κάθε πολίτη να δημιουργήσει την εικόνα που φαντάζονταν για το νέο μεταφορικό μέσο. Τα επικρατέστερα έργα εκτέθηκαν σε κεντρικό Σταθμό.

6. Οι φωνές σχετικά με την καταστροφή πολλών αρχαιοτήτων που βρέθηκαν κατά την κατασκευή είχαν γίνει αισθητές από την αρχή του έργου. Κατά την διαμόρφωση των Σταθμών η εταιρεία ανακοινώνει πως κάθε σταθμός θα αποτελεί ένα μικρό μουσείο με τις αρχαιότητες που βρέθηκαν στην περιοχή κατά την κατασκευή του κάθε σταθμού. Η καλύτερη διαμόρφωση βέβαια πραγματοποιείται στο Σταθμό «Ακρόπολη» όπου το σύγχρονο δένει αρμονικά με την ιστορικότητα του χώρου μέσα από την τοποθέτηση αντίγραφων των Μαρμάρων του Παρθενώνα στις δυο αποβάθρες. Η κοινοπραξία θέλησε δε να αναδείξει το όλο έργο ως φορέα σύγχρονης αρχιτεκτονικής που αλλάζει την εικόνα της πόλης. Έτσι ζήτησε από διακεκριμένους έλληνες καλλιτέχνες να φιλοτεχνήσουν τους Σταθμούς της. Τον πρώτο χρόνο λειτουργίας, η έκθεση «Η πόλη κάτω από την πόλη» (που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ) παρουσίασε στο αθηναϊκό κοινό ευρήματα που ήρθαν στο φως κατά την κατασκευή του υπόγειου σιδηροδρόμου της Αθήνας. Φανέρωσε έτσι την κοινωνική ευθύνη της κοινοπραξίας στην διαφύλαξη της ιστορίας της πόλης.

7. Τα εγκαίνια γίνονται με κάθε επισημότητα στον κεντρικό Σταθμό «Σύνταγμα». Τις πρώτες μέρες λειτουργίας η εταιρεία τις θεσπίζει ως «μέρες ανοικτές στο κοινό» και παρέχει δωρεάν μετακίνηση για γνωριμία με το μέσο. Παράλληλα, εκδίδονται οδηγοί που περιέχουν χάρτες με τις ανταποκρίσεις των υπόλοιπων μέσων μαζικής μεταφοράς γύρω από τους σταθμούς αλλά και τους χώρους δωρεάν στάθμευσης αυτοκινήτων. Στις περιοχές που γειτνιάζουν δε με τους σταθμούς δίνονται δωρεάν δέσμες εισιτηρίων στους κατοίκους.

Αξίζει να σημειώσουμε πως εκτός από τις σημαντικές ενέργειες επικοινωνίας, η Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας εισήγαγε πρώτη ερωτηματολόγιο στο κοινό για τις υπηρεσίες της καθώς και εταιρικό περιοδικό που διανέμεται δωρεάν στους σταθμούς. Οι ενέργειες επικοινωνίας συνεχίζονται με ενημερωτικά σπότ και φυλλάδια

Δεν υπάρχουν σχόλια: